Conèixer les diferents etiologies microbiològiques de les ITS, les malalties que causen, la clínica que manifesten, incloses les singularitats de situacions clíniques particulars (adolescència, embaràs, immunosupressió).
Conèixer l’impacte de les ITS a la població general i en àmbits més específics (embaràs, adolescència, pacients estèrils, immunosupressió, etc.).
Conèixer la repercussió de les ITS i les complicacions associades (pe. complicacions sistèmiques, sífilis neonatal, herpes neonatal, esterilitat, impacte psicoemocional i social, etc).
Conèixer les proves complementàries disponibles (“in situ” i de laboratori) per arribar al diagnòstic de màxima probabilitat i al diagnòstic etiològic precís (microbiològic).
Conèixer els tractaments disponibles etiològicament dirigits i les teràpies monodosi empíriques per aplicar “in situ”. Conèixer les contraindicacions dels tractaments i les singularitats d’aplicació en situacions clíniques com l’embaràs, els contactes sexuals, l’agressió sexual o la immunosupressió. Conèixer tractaments alternatius al de primera elecció en cas d’al·lèrgia, intolerància, facilitat d’ús, etc.
Conèixer l’organització de dispositius assistencials d’atenció específica a les ITS.
Utilitzar les TIC i recursos web 2.0 com a eines d’aprenentatge, col·laboració i autoavaluació on-line, centrades en les ITS.
Competències que es desenvolupen
Saber identificar el/la pacient que pot presentar una possible ITS en base a la clínica que presenta.
Dirigir l’anamnesi i l’exploració clínica per tal de reduir l’àmbit de diagnòstic diferencial entre les diferents ITS
Utilitzar les proves complementàries disponibles en un àmbit d’atenció primerenca (colposcòpia, examen de microscopia en fresc o amb KOH, test de les amines, etc) per tal d’establir un diagnòstic de probabilitat correcte i proposar un tractament empíric.
Aplicar adequadament les proves de laboratori per obtenir un diagnòstic microbiològic correcte.
Aplicar mesures per tal de prevenir les complicacions associades a les ITS
Indicar una pauta de tractament correcte, considerant la probabilitat diagnòstica, probabilitat de cumplimentació i adhesió, identificar la pacient que es pot beneficiar d’un tractament en monodosi “in situ”. Identificar el/la pacient que necessita d’ingrés hospitalari per laparoscòpia diagnòstica, tractament ev o tractament quirúrgic (pe. en cas de malaltia inflamatòria pelviana/abscés tuboovàric).
Saber aplicar estratègies per tal d’aconseguir la màxima adhesió del/de la pacient al tractament i al seguiment i la identificació i tractament si s’escau dels contactes sexuals.
Aplicar estratègies preventives de salut poblacional que tinguin com a objectiu un major coneixement d’aquestes malalties entre la població, per tal de millorar aspectes preventius, com ara l’aplicació de vacunes (p.e. front el VPH) o l’adhesió a programes preventius front les lesions preneoplàstiques associades al VPH (càncer de cèrvix).
Us de les TIC i recursos web 2.0 en el desenvolupament de projectes on-line centrats en les ITS